V dnešní digitální době asi není žádným překvapením, že čím dál více záležitostí můžete vyřídit on-line, bez nutnosti opustit pohodlí domova. Tento trend neminul ani státní správu. Od začátku července 2018 v Česku fungují nové elektronické průkazy totožnosti, které občanům umožňují bezpečně se identifikovat a komunikovat s úřady přes internet. Zjistěte, kde můžete takový občanský průkaz získat, co budete potřebovat k jeho vydání a jak ho zprovoznit.
Vyřízení elektronického průkazu totožnosti, takzvané eObčanky, není nic složitého a vlastně se moc neliší od vydání klasického občanského průkazu. Můžete si o něj jednoduše zažádat na libovolném obecním úřadu obce s rozšířenou působností.
V případě, že vám právě končí platnost staré občanky, úřad vám vydá eObčanku zdarma. Za nestandardní požadavky nebo za výměnu průkazu, kterému ještě neskončila platnost, si však připlatíte. Když budete chtít provést výměnu dříve, například v polovině platnosti stávajícího průkazu, připravte si 200 Kč. Pokud důvodem výměny bude odcizení, ztráta či poškození občanky, zaplatíte rovných sto korun.
Další možností, jak eObčanku získat, je obrátit se na Ministerstvo vnitra. Tato varianta je vhodná pro všechny, kteří na vydání nového průkazu spěchají. Pouze na ministerstvu totiž vše vyřídíte do 24 hodin. Počítejte však s tím, že výroba průkazu ve zkrácené lhůtě bude několikanásobně dražší.
Co pro získání eObčanky budete potřebovat?
Speciální čip obsahují všechny nové občanské průkazy vydané po 1. červenci 2018. Není tedy nutné o jeho implementaci speciálně žádat, při výměně průkazu totožnosti automaticky dostanete elektronický průkaz. Jedinou výjimkou jsou dočasné průkazy vydávané na 1 nebo 3 měsíce.
Jde tedy vlastně o běžnou výměnu občanky, ke které budete potřebovat:
- stávající občanský průkaz,
- doklady o změnách, případně doklady potvrzující nové údaje.
Pokud žádáte o vydání občanského průkazu kvůli ztrátě toho předchozího, musíte prokázat svou totožnost a předložit potvrzení o občanském průkazu, které se vydává při ohlášení ztráty.
Průběh žádosti o eObčanku
Na různých úřadech může být postup trochu jiný, ale v základu by se neměl moc měnit. Buď přijdete přímo, vezmete si lísteček s číslem a počkáte, až na vás přijde řada, nebo můžete využít možnosti objednat se dopředu na konkrétní hodinu.
Úředníkovi pak stačí nahlásit, že chcete vyměnit občanský průkaz kvůli eObčance – nebudou v něm tedy žádné změny.
Poté přichází na řadu vypsání potřebných formulářů, zaplacení poplatku a vyřízení fotografie na váš nový doklad totožnosti. Jakmile odsouhlasíte fotografii, následuje už jen podpis elektronickým perem a máte hotovo! Váš nový průkaz totožnosti by měl být připraven do 30 dnů. Budete-li chtít vydání uspíšit, můžete si připlatit 500 Kč za vydání eObčanky ve zrychleném režimu.
Tip: Pokud aktuální průkaz totožnosti nemáte déle než rok a váš vzhled se moc neliší od fotografie na občance, můžete eObčanku získat i on-line. Stačí jen vyplnit formulář z webu Ministerstva vnitra a poslat ho datovou schránkou obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
Získání občanského průkazu s čipem je však pouze první krok. Vaše nová občanka totiž zatím neumí vůbec nic, co by ji odlišovalo od té staré. Její elektronické funkce je nutné nejprve aktivovat.
Aktivujte si eObčanku a začněte využívat její funkce
Aktivaci čipu na elektronickém průkazu totožnosti můžete provést hned při převzetí, se vším vám pomůže příslušný úředník. Je proto nutné si předem připravit bezpečnostní kódy, které vaši novou občanku budou chránit a zajistí vám možnost bezpečně se identifikovat a komunikovat s úřady. První kód bude sloužit pro rutinní přihlašování, podobně jako PIN, druhý je záložní a slouží k případnému odblokování karty. Čip můžete aktivovat i zpětně, návštěvě úřadu se však v tomto případě nevyhnete – aktivace doma bohužel není možná. Co ale doma udělat můžete, je následné nastavení eObčanky k elektronickému podepisování. K tomu budete potřebovat další 2 bezpečnostní kódy.
Kde si pořídit potřebnou čtečku eObčanky?
Posledním krokem k tomu, abyste mohli eObčanku začít naplno využívat, je pořízení speciální čtečky čipových karet. Tu seženete už od několika stokorun i na tomto e-shopu. Výše investice v tomto případě však bude záležet hlavně na míře vámi požadovaného zabezpečení. Nejlevnější je například aktuálně enigmatiq G1 a enigmatiq G1 USB-C. Případně dále IDBridge CT30 od Gemalto (THALES), či bluetooth čtečku AirID 2 Business.